Tiffany McDaniel - De zomer die alles deed smelten

Met het boek De zomer die alles deed smelten van Tiffany McDaniel mocht ik deelnemen aan de online leesclub van Hebban

Dit debuut vertelt het verhaal van Fielding Bliss, zijn familie en een gehavende jongen Sal die beweert dat hij de duivel is tijdens de hittegolf van zomer 1984. Sinds de komst van Sal, gebeuren er vreemde accidenten in het dorpje Breathed in Ohio. Fieldings familie neemt de jongen in huis maar niet iedereen is opgetogen over zijn komst. De dorpsgenoten geloven, door de nodige ophitsing van iemand, dat Sal werkelijk de duivel is, dit met de nodige gevolgen van dien. Fielding en zijn familie hebben echter hun eigen problemen waar ze mee kampen en geheimen komen op de oppervlakte te liggen. De fijne grens tussen goed en kwaad wordt doorheen het verhaal soms zeer duidelijk en soms onmerkbaar.






 'Dan weet je hoe het voelt om te vliegen. Het is alsof je door iemand wordt opgetild van wie je zeker weet dat hij je nooit zal laten vallen.' 








Bij dit verhaal heb ik ik gemengd gevoel, de eerste hoofdstukken waren een marteling om mij door te wurmen. Bij elke pagina dat ik las wou ik het boek aan de kant leggen om het nooit meer te openen. Maar dat was geen optie, meedoen aan de leesclub betekende het boek uitlezen, met de nodige aanmoedigingen en positieve berichten van de andere las ik het boek uit. 

Het verhaal kon mij lang niet boeien, ik had er geen voeling mee, ik werd er niet in meegesleurd. De personages bleven niet hangen, mijn aandacht verslapte en ik viel 's avonds letterlijk in slaap. Pas na driekwart van het verhaal kon McDaniel mij raken met Grand, de broer van Fielding. 

De schrijfstijl is niet alledaags, je merkt dat ze dichteres, kunstenares en schrijfster is. Het taalgebruik is poƫtisch, het verzacht de inhoud van het boek. Ondanks de kunstzinnige metaforen las het boek bij mij niet altijd even vlot. De filterdunne grens tussen goed en kwaad wordt wel perfect weergegeven, McDaniel laat je hierover nadenken.

Ik wou het boek 2,5 sterren geven op vijf. Dit is niet mogelijk waardoor ik ze vanwege haar mooie schrijfstijl en zinnen. 

★★★

Aantal pagina's: 344
€ 19,99
ISBN:9789056725570 

Reacties

Populaire posts