Homer Hickam - Albert moet naar huis

In Albert moet naar huis vertelt Homer Hickam het 'min of meer waargebeurd verhaal' over Albert, de liefde tussen zijn ouders, nieuwe vriendschappen en een haan.

‘Die alligator eruit of ik eruit,’ roept Homer Hickam (de vader van de schrijver) op een dag tegen zijn vrouw Elsie. Elsie kreeg Albert de alligator van een oude geliefde toen ze met mijnwerker Homer trouwde. Albert woont sindsdien in de badkamer, totdat Homer zijn ultimatum stelt en Elsie besluit dat ze dan Albert maar naar Florida moeten brengen, waar hij thuishoort.

En zo begint een lange reis door Amerika, waarbij ze regelmatig van de rechte weg afraken. Want dat gebeurt nou eenmaal als je een alligator in een badkuip op de achterbank van je zwarte Buick vervoert.

Meestal wordt Albert moet naar huis in hetzelfde schuifje als 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' geschoven. Lees snel verder en ontdek of de vergelijking terecht is en wat ik nu echt van dit boek vond!



'Elsie, nee!' riep Homer uit. 'Je kunt niet altijd maar alles willen zijn wat zich aandient!'
'Nou, volgens mij kan ik alles zijn wat ik wil zijn,' antwoordde ze: 'Hoeveel kost een [vlieg]les, Robby?'



Het boek begint met een korte inleiding/kennismaking met Homer Hickam junior, hij vertelt het verhaal van zijn ouders Homer en Elsie en hun liefde voor elkaar. Deze liefde werd echter op de proef gesteld door alligator Albert en de knotsgekke situaties waarin het koppel terechtkomt.

Het verhaal bestaat uit negen hoofdstukken, telkens onderbroken door een korte inleiding naar de volgende absurde gebeurtenis of avontuur. En dit is wat ervoor zorgt dat het boek in hetzelfde schuifje wordt geduwd als 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson. Ik vond 'De 100-jarige man' wel wat absurder dan dit boek, hier kon ik de onwerkelijkheid nog het hoofd bieden en er soms om lachen, bij 'De 100-jarige man' niet. Horen ze in hetzelfde schuifje? Ja, maar Jonasson vanachter en Hickam vooraan.

Het boek is vlot geschreven, er wordt geen gebruik gemaakt van moeilijke worden of metaforen, iedereen kan dit boek zonder probleem lezen. De foto's van Hickam zijn familie en de persoonlijke stukjes tussendoor maken het boek echter, geeft ook een extra touch aan het verhaal.

Ondanks de vlotte pen, had ik na verloop van tijd genoeg met de absurditeit en wou ik na verloop van tijd dat die alligator al lang in Californiƫ was en dat ik aan mijn volgend boek kon beginnen.

Samengevat? Luchtige absurde roman, maar na verloop van tijd had ik er genoeg van, van de absurditeit.

★★★

Uitgeverij HarperCollins
Aantal pagina's: 384
€ 19,95
ISBN: 9789402707403 

Reacties

Populaire posts