Amy Schumer - Het meisje met de onderrugtattoo

Mijn eerste recensie van 2017 is er eentje met veel girlpower! Weet je nog dat ik ergens in 2016 had aangekondigd dat ik 11 boeken zou lezen geschreven door vrouwen met power, door feministen? Wel het eerste boek van dat impressionante lijstje is Het meisje met de onderrugtattoo van Amy Schumer. 

Amy Schumer wordt omschreven als de leukste vrouw van de wereld. En deze leukste vrouw heeft een openhartige memoir geschreven waarin ze niet bang is om zichzelf belachelijk te maken, om te provoceren, om je te laten lachen en om je te laten huiveren. In Het meisje met de onderrugtattoo gaat ze terug naar haar jeugd, vertelt ze over haar doorbraak als ster en over de hechte band met haar zus. Schumer is vastberaden om de wereld elke dag eerlijk en humorvol tegemoet te treden.

Lees snel verder om te weten wat ik van dit girlpower-boek vond!

Het boek bevat 36 hoofdstukken waarin je Schumer beter leert kennen. In haar voorwoord gaf ze aan dat ze geen zelfhulpboek geschreven heeft en ook geen biografie, ondanks dat ze over haar eigen leven en ervaringen schrijft. Ik heb het boek noch als biografie nog als zelfhulpboek ervaren, het was een eenzijdige kennismaking tussen Schumer en mezelf. 

Schumer wisselt luchtige, grappige hoofdstukken af met persoonlijke gebeurtenissen (haar ontmaagding, de ziekte van haar vader, ...). De grappig bedoelde stukjes zijn niet altijd grappig, een voorbeeldje hiervan zijn de hoofdstukken 'Dingen die je niet weet over mij’, maar dat kan eerder een persoonlijke mening of voorkeur zijn van humor :) 

De (zeer) persoonlijke gebeurtenissen die Schumer beschrijft zijn de hoofdstukken die het boek goed maken, ze geven inhoud aan het boek. Met de nodige zelfspot weliswaar. 

Ik heb genoten van het boek, het las ontzettend vlot en het vulgaire taalgebruik of de veel te intieme/overgedetailleerde hoofdstukken stoorden mij niet. Verwacht wel geen hoogstaande literatuur, verwacht wel een goed boekje voor tussendoor. Sommige mensen vinden het boek helemaal niets door de overdaad van zelfspot en haar taalgebruik. 

Door het boek is mijn interesse in Amy Schumer gestegen en zal ik de films/series waarin ze meespeelt of geschreven heeft zeker eens opzoeken. 

★★★

Overamstel Uitgevers
Aantal pagina's: 320
€ 19,99
ISBN: 9789044350630

Reacties

Populaire posts