Handletteren

Sinds een tijdje was mijn zus op zoek naar een nieuwe creatieve hobby, iets waarbij ze zich op haar gemak zonder druk op kon uitleven. Na wat opzoekingswerk in bibliotheken en op Youtube kwam ze deze twee boeken tegen: ‘Leer handletteren met Hemelsblauw’ van Hanneke Bos en Annemarij De Vlaam en ‘Handlettering doe je zo!’ van Karin Luttenberg. Lees je mee wat ze ervan vond?



Beide boeken zijn pareltjes op vlak van illustraties, als het ware een streling voor het oog. Ze vertellen je de basic van het handletteren, een visuele weergave van welk materiaal je nodig zou hebben en de tips en tricks van hoe lettertypes en kleuren combineren. 

Het meest handige aan beide boeken is dat je ook zeer veel voorbeelden krijgt van verschillende soorten lettertypen zowel hoofdletters als kleine letters, ook wel kapitalen en onderkast genoemd. 

‘Handlettering doe je zo!’ toont een groter aantal lettertypen en het combineren van lettertypes, groottes en afbeeldingen. Luttenberg toont je ook waar je het allemaal kan gebruiken zoals bij het versieren van pakjes, op een krijtbord, eitjes versieren, … 

Het boek van Hemelsblauw geeft je dan weer de mogelijkheid om het handletteren in het boek te oefenen, ze geven je oefenpapier en gelijnde pagina’s om naar hartenlust in te krabbelen. Nadien gaan ook zij dieper in op het plaatsen en combineren van lettertypes en groottes. 

Ik ben blij dat ik ze in een combi bij Boekenvoordeel gekocht heb, zo kreeg ik veel inspiratie met tekst en uitleg. Ik heb trouwens ook gezien dat je een oefenboek hebt van ‘Handlettering doe je zo!’. 

Iemand tips om me hier verder in te verdiepen?

Reacties

Populaire posts