Valentijn: boeken over liefde

Vandaag is het Valentijn: feestdag voor de geliefden of een dag op de persoon die je lief hebt eens extra in de bloemetjes te zetten. Ook in boeken vind je heel veel liefde terug, liefde voor een kind, voor een partner, voor een ouder of een passie. Ik heb mijn boekenkast overhoop gegooid om mijn mooiste boeken over liefde bij elkaar te zoeken. 

  • Een schitterend gebrek van Arthur Japin 
De titel van dit boek is mijn standaardantwoord op de vraag wat mijn favoriete boek is. Japin vertelt het verhaal van Lucia en Casanova die elkaar leren kennen op een feest nabij Venetië. Ze worden verliefd, maar dan verdwijnt Lucia uit Casanova's leven. Wanneer ze ouder zijn ontmoeten ze elkaar opnieuw, maar Lucia is gesluierd waardoor Casanova haar niet herkent. 
Blijkbaar zou Lucia de eerste grote liefde van Casanova zijn, de grootste vrouwenversierder ooit. 
  • Een weeffout in onze sterren van John Green 
Een boek over terminaal zieke Hazel en Augustus 'Gus', die kanker overleefde. Na dat ze elkaar hebben leren kennen in een praatgroep kunnen ze de aantrekkingskracht tussen hen niet meer negeren en gaan ze samen een avontuur aan, het vervolg ontdekken van Hazel haar favoriete boek. Maar dan slaat het noodlot toe...
  • Duet met valse noten van Bart Moeyaert 
Wie heeft dit boek niet gelezen tijdens zijn secundaire schooldagen? Ik denk dat dit een van de eerste liefdesverhalen was die ik gelezen heb. Volgens de omschrijving van dit boek is dit geen liefdesverhaal, maar wat is het dan wel? De verliefde Liselot en Lander moeten een manier zien te vinden om een ongeval met de nodige gevolgen te overwinnen. 
  • Zeven minuten na middernacht van Patrick Ness 
Dit boek gaat eigenlijk niet over verliefde mensen, maar over de liefde tussen een zoon en zijn moeder. Het was lang geleden dat een boek mij nog eens had laten wenen van ontroering, maar bij dit boek was het goed raak.
Conor zijn mama is ziek, daarbovenop doet iedereen op school raar tegen hem en heeft hij bizarre dromen. 's Nachts krijgt Conor bezoek van een eeuwenoud, verhalen vertellend monster. Wat wil dit monster hem duidelijk maken met zijn verhalen?
  • Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum van Benjamin Alire Sáenz
Net als Zeven minuten na middernacht is ook dit boek geen alledaags liefdesverhaal. Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben - behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En geloof me, hun leven veranderde voor altijd...
  • Jill Mansell, Cathy Kelly, Sophie Kinsella, Katie Fforde, ... 
De vijf bovenvermelde boeken behoren tot mijn favoriete boeken, boeken die ik sowieso nog verschillende keren zal herlezen. Maar er zijn nog zeer veel andere boeken die over de liefde gaan, en bovenstaande schrijfster zijn de koninginnen binnen het genre van de chicklits, boeken over mensen die verliefd worden en de obstakels die ze tegenkomen om de liefde te overwinnen. Deze boeken lees ik wanneer ik zin heb om gewoon te genieten van een boek zonder veel na te denken, pure ontspanning. 

Wat is jullie favoriete boek over de liefde? 

Reacties

  1. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van romantische boeken, maar 'Een schitterend gebrek' vind ik wel echt geweldig! Zo mooi geschreven en zo'n goed verhaal :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts