Paola Peretti - De afstand tussen jou en mij en de kersenboom

Als je de achterflap van die boek leest, kan je niet anders dan het boek vastnemen en beginnen lezen. 

Mafalda is negen en weet één ding zeker: ergens in de komende zes maanden zal ze blind worden. Ze heeft een lijst gemaakt van ‘Dingen die ik heel, heel belangrijk vind (die ik niet meer zal kunnen doen)’. Ook moet ze misschien verhuizen en haar kat Ottimo Turcaret achterlaten. In een poging om grip te krijgen op haar situatie, besluit ze in een hoge kersenboom op het schoolplein te gaan zitten en van daaruit de wereld te observeren.

Heb ik van dit boekje genoten, zoals de achterflap mij deed vermoeden? 
De afstand tussen jou en mij en de kersenboom is vanuit het standpunt van Mafalda verteld, vanuit het standpunt van een kind dus. Desondanks vond ik het niet kinderlijk overkomen, het voelde niet aan als een kinderboek. 

Wat ik wel wat miste is meer diepgang omtrent de omgeving, je leert de ouders van Mafalda kennen en enkele vrienden. Maar je weet niet hoe ze ermee omgaan, met het langzaam blind worden van Mafalda. 

Het is een dun maar krachtig boekje waarvan ik genoten heb. 

★★★

HarperCollins
September 2018
Aantal pagina's: 160
€ 15,00
ISBN:9789402730104
*Recensie-exemplaar


Reacties

Populaire posts