Yves Petry - Liefde bij wijze van spreken


Alex Jespers, auteur van een weergaloze succesroman maar inmiddels op zijn retour, beseft bij aanvang van deze vertelling dat het niet zal meevallen om uit te leggen hoe hij meer dan twintig jaar geleden verzeild raakte in een driehoeksverhouding met Jasper en Kristien Fielinckx - een broer en een zus die als tieners hun ouders bij een auto-ongeluk hebben verloren. Als die geschiedenis over liefde ging, waarover gaat de liefde dan? Nog moeilijker zal het zijn om te achterhalen wat de betrekkingen tussen hen drieĆ«n daarna zo grondig deed ontsporen. Met onuitwisbare gevolgen. 

Niets van wat ik heb geschreven, vormt een bewijs voor welke waarheid dan ook, zo besluit Alex zijn veelgelaagde relaas. Maar het moest verteld worden. Het mocht niet onuitgesproken blijven. Het heet Liefde bij wijze van spreken. (De Bezige Bij)

Ik ben, op aanraden van een vriendin, dit boek beginnen lezen, zij was namelijk erg enthousiast en ervan overtuigd dat ik dit boek ook graag zou lezen. Heb ik het graag gelezen? Ja en nee .. 
Yves Petry kan zeer mooi en goed schrijven, er zijn zinnen om je vingers van af te likken. Een voorbeeld hiervan is:
Alleen aan een mens kan de tijd blijven haken. Wat hij ziet en wat hij niet kan zien, de hartenklop van zijn huidige, verleden en toekomstige bestaan, de wereld zonder hem en de eeuwigheid die hij nooit zal aanschouwen - dat alles vormt om hem heen een bel van gelijktijdigheid waarbuiten geen tijd meer bestaat. Alleen een mens kan die toestand ervaren als werkelijker dan de chronologie van taal en zintuigen. 
Het eerste deel van het boek las als een trein, het ging vlot, het verhaal was boeiend en ik wou weten waar de driehoeksverhouding naartoe ging. In het midden van het boek ging het bergaf, het kon mij gewoon echt niet meer boeien. Maar omdat ik het type lezer ben die eenmaal aan een boek begonnen, doorgaat tot het einde. Een einde dat eindeloos ver leek. 

Het einde verraste me wel, een aangename wending waardoor ik het boek met een minder slecht gevoel dichtsloeg dan ik aanvankelijk verwachtte. Wil en ga ik het boek herlezen? Neen. 

Drie sterren, vanwege het goede begin en einde.
★★★ 

Uitgeverij: De Bezige bij
Aantal pagina's: 336
Prijs: € 19,90

Reacties

Populaire posts