Patrick Ness - Zeven minuten na middernacht

Ik was eigenlijk niet van plan om over dit boek, Zeven minuten na middernacht, een recensie te schrijven. Mijn zus had het mij aangeraden en op het eerste zicht zou je het niet zeggen dat het zowel een jongerenboek als een boek voor volwassenen is. Uiteindelijk vond ik het zo'n mooi boek (letterlijk en figuurlijk!) dat ik het met de hele wereld wil delen!

Het monster verscheen net na middernacht. Maar het is niet het monster dat Conor verwachtte, het monster uit de nachtmerrie die hij bijna elke nacht heeft gehad sinds zijn moeder ziek werd. Die met de duisternis, de wind en het geschreeuw. Het monster uit zijn achtertuin is anders. Oud. Wild. En hij wil het meest gevaarlijke van alles van Conor, hij wil de waarheid. (bol.com)


Jim Kay

Oorspronkelijk was jeugdauteur Siobhan Dowd de schrijfster van dit verhaal, maar zij is in 2007 gestorven aan kanker vooraleer het verhaal af was. Uiteindelijk heeft Patrick Ness het afgewerkt aan de hand van de ideeën en aanzet van Dowd. 

Het verhaal heeft mij alles behalve onbewogen gelaten, ik heb het in één ruk uitgelezen, zo benieuwd was ik naar het monster waar Conor al bijna elke nacht mee te kampen had. Ik had een gevoel dat het iets te maken had met de ziekte van zijn mama, kanker. 

De schrijfstijl van het boek is simpel, misschien zelfs wat kinderlijk. Dit heeft mij geen enkel moment gestoord, het paste perfect bij het boek/verhaal zeker in combinatie met de tekeningen. De combinatie hiervan zorgt ervoor dat je betrokken geraakt, dat je in het verhaal gezogen wordt. 

Op het einde van het boek wordt het allemaal duidelijk, het grote thema van het verhaal is een onderwerp waar iedereen vroeg of laat mee in aanmerking komt: verlies en loslaten. Ik geef toe dat ik mijn tranen niet kon bedwingen. Het is erg lang geleden dat ik nog zo emotioneel werd van een boek. 

De versie van het boek dat ik gelezen heb is de hardcover met echt prachtige tekeningen van Jim Kay. 

★★★★★

Uitgeverij De Geus
Aantal pagina's: 215
€ 19,95

Reacties

Populaire posts