Arthur Japin - De gevleugelde

Alberto Santos-Dumont groeit op in de afgelegen binnenlanden van Brazilië. Hij droomt ervan te kunnen vliegen zoals de helden in de boeken van Jules Verne. Wanneer hij ontdekt dat hun avonturen verzonnen zijn, legt hij zich daar niet bij neer. Na de door van zijn vader vertrekt hij naar Parijs, zet de werkelijkheid naar zijn hand, en wordt de eerste mens die door de wolken navigeert.
De ware geschiedenis van deze vergeten pionier en zijn gestolen hart voert van Zuid-Amerika naar de Parijse belle époque – een spectaculaire historische roman. 

Met hoogvlieger Alberto Santos-Dumont bleef Arthur Japin beter aan de grond ... Ik heb mij 48 dagen lang door dit boek geworsteld, echt geworsteld. De drang om het boek neer te leggen en onuitgelezen terug naar de bibliotheek te brengen was groot. Lees snel verder waarom ik dit boek geen hoogvlieger vind. 


"Het wonderbaarlijke zit hem er niet in dat een mens vleugels krijgt en ermee wegvliegt. Het is pas een wonder als het hem lukt beneden te blijven en het uit te houden tussen anderen." p. 309
Arthur Japin heeft destijds mijn hart gestolen met de roman Een schitterend gebrek en Maar buiten is het feest, twee boeken die ik in één ruk uitgelezen heb en die op mijn lijstje van favoriete boeken zijn beland. Zo goed dat ik beide boeken vond, zo saai vond ik De gevleugelde'. 

Tijdens het lezen had ik problemen om mijn aandacht op het boek te houden, hierdoor miste ik soms de intrede van nieuwe personages waardoor ik moeilijk kon volgen. Misschien dat dit de reden is dat in niet meer de zin had om verder te lezen? Of zou het door de oppervlakkigheid zijn dat de interesse ontbrak? 

Ik kan je wel een reden geven waarom ik het boek uitgelezen heb, namelijk mijn nieuwsgierigheid tot het al dan niet slagen van Alberto Santos-Dumont om in de lucht te blijven hangen in een bestuurbaar iets. Je dromen volgen en tot werkelijkheid brengen is mogelijk met geloof, een sterke wil en doorzetting. 

Heb jij het boek De gevleugelde al gelezen? Wat vond jij ervan?


★★
Uitgeverij De Arbeiderspers
Aantal pagina's: 320
€ 21,99



Reacties

Populaire posts