Inge Schilperoord - Muidhond

Muidhond, het debuut van forensisch psycholoog Inge Schilperoord, vertelt het verhaal van Jonathan. 

Jonathan wordt bij gebrek aan bewijs vrijgesproken van tbs, hij keert terug naar het krappe huisje in het vissersdorp waar hij samen met zijn eenzame moeder woont. Hij verheugt zich erop om weer met hond Milk in de duinen te kunnen wandelen. Al snel krijgt hij gezelschap van zijn nieuwe buurmeisje, die door haar moeder aan haar lot wordt overgelaten. 

Jonathan is bang om opnieuw de fout in te gaan en probeert haar op afstand te houden. Gewetensvol maakt hij de oefeningen die zijn psycholoog hem in de gevangenis heeft gegeven. Maar zijn hoofd wordt voller en voller en hij lijkt de controle te verliezen.

Over wat ik van dit boek vond ben ik nog niet helemaal uit... Een goed verhaal? Goed geschreven? Verrassend einde? Saai? Doordacht? Vernieuwend? Ik heb er geen flauw idee van, maar lees snel verder!

Schilperoord doorbreekt met dit boek een taboe, het taboe van zedendelicten en pedofilie door in het hoofd te kruipen van Jonathan en niet in dat van het slachtoffer. Je beleeft mee met Jonathan zijn gevoelens en zijn tegenstrijdigheden, dit is een knap staaltje schrijven van Inge Schilperoord. De spanning wordt door de tegenstrijdigheden in Jonathan zijn hoofd tussen de theorie uit zijn therapeutisch werkboek en zijn gevoelens die in de praktijk ervaart. De ervaring die Inge Schilperoord heeft opgedaan heeft zijn vruchten in het boek afgeworpen, je krijgt inzage op dit terrein die ik niet verwacht had.

Wat ik minder vond aan het boek? Het bleef mij niet bij, overal lees ik over een verrassend einde, ik ben letterlijk vergeten wat het einde van het boek was... Zegt dit iets over het boek? Geen idee, ik heb alleszins niet het gevoel dat ik iets mis door het einde niet meer te weten. Misschien geeft dit een reden om het boek volgend jaar nog eens te lezen en deze recensie te herzien?

Wat vonden jullie van Muidhond? Vonden jullie het al de lovende woorden uit de media waard? Laat het mij weten via een reactie onderaan het blogbericht!


★★
Aantal pagina's: 224
€ 17,50


Reacties

Populaire posts