Eva Daeleman - Factor 25

Na lang twijfelen en steeds meer interesse in haar te krijgen had ik eindelijk besloten om dat boek van haar eens te lezen. Het stond, al een geluk, beschikbaar in onze plaatselijke bibliotheek dus verdere uitvluchten verzinnen ging niet meer.

Eenmaal thuis kon ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en sloeg ik het open. Allereerst, dit boek heeft aan de binnenkant geen typische lay-out! Daeleman koos voor gele accenten, het lettertype ‘Comic Sans MS’, citaten uit haar eigen boek als titels, en een kaart van haar route. Dat was een leuke verassing. Ook de cover krijgt van mij trouwens een duimpje omhoog, lekker tropisch en past volledig bij haar reis. 

Ik vond het mooi hoe Eva haar soloreis door Vietnam en Thailand beschreef en hoe moeilijk ze het had. Twintig-plus reizigers zullen zich in haar verhalen herkennen en het hoogstwaarschijnlijk beamen. Ik, die nog nooit echt alleen ergens naartoe is geweest in het buitenland, kon me ook in haar verhaal herkennen.  Ze schrijft enkele rake dingen. “Het is oké om te twijfelen, om het allemaal niet te weten, om weken aan een stuk te janken, om te zoeken naar wat je wil en het niet meteen te vinden. Alles is oké”. Naast de moeilijke momenten beschrijft ze ook de contacten die ze met anderen legt, en ja, ook de mooie momenten komen zeker aan bod. 

Vlot schrijven en je mee trekken in haar verhaal, dat kan ons Eva ook goed. Ik durf zelfs zeggen fantastisch goed. Eenmaal ik begon te lezen kon ik haar boek moeilijk wegleggen. Het las als een trein. De hele tijd dacht ik ‘Deze verdient een 5 op goodreads, zeker weten!’. De teleurstelling bij het laatste hoofdstuk was dan ook groot. Het was alsof haar inspiratie op was, het leek zo vlug vlug geschreven. Korte beschrijving over wat ze gedaan had en wie haar vergezelde, that’s it. Meer krijg je niet. Jammer! 

Kort samengevat: Zeer enthousiast. Meer van dat!

Hebben jullie ‘Factor 25’ al gelezen?

P.S.: Eva Daeleman brengt februari 2017 een nieuw boek uit, ‘Het Jaar Van De Hond’. Ik denk dat Olav hier iets mee te maken zal hebben.

Geschreven door Leen.

Reacties

Populaire posts