Voordelen van een e-reader

De technologie staat de dag van vandaag niet meer stil, gsm's worden groter en en slimmer, auto's parkeren zich automatisch door één druk op de knop en 3D printen is ook al een feit. Het kon niet anders dan dat de boekindustrie moest bijbenen, enkelen jaren geleden kwam dan ook de e-reader op de markt. 

Ikzelf zie een e-reader als een draagbare bibliotheek met honderden boeken en/of teksten van nog geen centimeter dik en gemiddeld 200 gram. Klinkt als muziek in je oren, niet? Lees snel verder en ontdek welke voordelen een e-reader volgens mij heeft! 



Het gewicht, de grootte en de opslagruimte
Dit voordeel is het handigste wanneer ik op reis ga. Enkele dagen voor vertrek kies ik een dozijn boeken uit die ik graag zou willen lezen. Mijn leestempo ligt een pak hoger wanneer ik lig te zonnen aan het zwembad dan wanneer ik thuis ben en elke dag ga werken (lijkt me logisch?!). Door het hogere tempo heb ik graag de nodige afwisseling in de genres die ik lees. 

De e-reader die ik heb kan met gemak honderden boeken opslaan, ik vermoed dat de opslagruimte ook nog uitbreidbaar is via een SD-kaartje. Een overload aan boeken dus voor een minimaal gewicht! En gezien het beperkt aantal kilo's dat je mag meenemen op de vlieger is dit mooi meegenomen. 

Oké, veel boeken voor weinig gewicht, maar hier heb ik een klein minpuntje, ik heb graag het boek-gevoel, beetje gewicht in mijn handen

Lezen onder elke omstandigheid 
Om in de vakantiestemming te blijven, luieren en zonnen aan het zwembad betekent volop zon. De reflectie van de zon op de witte/bleke pagina's zorgt ervoor dat mijn ogen gaan 'piepen', ze raken geïrriteerd. Met een e-reader heb je dit niet voor, je past de helderheid van je scherm aan et voilà, zaligheid voor je ogen. Dit telt trouwens ook voor lezen in bed, ik lees nog graag even in bed, maar meestal val ik na enkele pagina's in slaap, met mijn licht nog aan. Mijn e-reader staat ingesteld dat hij na enige tijd van inactiviteit in slaapstand gaat en ik dus gewoon kan doorslapen zonder mijn licht te hoeven uitdoen. Handig! 

Oh ja, mensen die moeite hebben met de kleine lettertjes in boeken kunnen zonder probleem het lettertype of de regelafstand vergroten. Dus leg die bril voor bijziend in bed maar neer en vergroot gewoon het lettertype! 

Ze zijn goedkoper
E-books zijn gemakkelijk tot meer dan de helft goedkoper dan de paperbackversie. Een volle boekenkast is mooi om naar te kijken, maar is niet goedkoop. E-books kunnen de kosten drukken bij boeken die je graag wilt hebben en lezen maar niet perse in je boekenkast wilt hebben staan. 

En de mooiste van alle voordelen is dat mijn medemens niet weet welk boek ik aan het lezen ben. Meestal wil ik met veel trots en enthousiasme tonen welk boek ik aan het lezen ben of stoort het mij niet dat iedereen de titel van het boek kan lezen. Maar soms, vooral toen ik nog elke dag met de trein naar school ging, soms schaam ik mij echt voor het boek dat ik aan het lezen ben(ja, ik doel voornamelijk op jou, E.L. James met je vijftig tinten!) en dan komt een e-reader echt van pas. Mensen weten niet welk boek of artikel je aan het lezen bent. 

Dit waren de, volgens mij grootste, voordelen van een e-reader. Heb jij er al eentje? Zo ja, ben jij er al aan verslingerd?

Reacties

  1. Ik heb vorige maand een Kobo Aura H2O gekocht! Ik heb er nog maar één boek op gelezen, maar het leest echt veel gemakkelijker dan ik dacht. Je hebt helemaal niet dat lezen-op-een-schermgevoel, het lijkt wel papier. Volgende week neem ik hem mee op reis, dan kan ik hem écht testen! Ik ben er in ieder geval immens blij mee, en het is iets gemakkelijker in m'n handtas dan zo'n klepper van 500 pagina's, haha.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts