Donald Niedekker - Oksana

Zondag werd de Fintro Literatuurprijs uitgereikt, zowel de lezersjury als de vakjury hebben WIL van Jeroen Olyslaeger als winnaar gekozen. De shortlist bestond uit vijf boeken, Oksana: het ballet van Donald Niedekker was het eerste boek dat ik gelezen heb van de lijst. Ik zal uiteindelijk alle vijf boeken bespreken op mijn blog en verklappen op wel boek ik gestemd had! 

"In korte suggestieve scènes beschrijft Donald Niedekker het leven van Lena. Ze wordt geboren in een dorp bij Tsjernobyl en groeit op bij haar grootmoeder nadat ze haar ouders bij de ramp heeft verloren. Ze wil balletdanseres worden, maar als die carrière na een zware blessure is afgesloten, besluit ze haar geluk in het Westen te zoeken. Na een nachtmerrieachtige boottocht raakt ze verstrikt in de vrouwenhandel.

Oksana is een roman en een dans, zwart en licht, een continent en een tijdperk doorkruisend. Rivieren, snelwegen, repetitielokalen, bordelen en buitenwijkvilla's vormen het decor voor een tegelijk lyrisch en bitter relaas."

In groep discussiëren over het boek zorgt ervoor dat ik nadacht over bepaalde zaken in het boek waar ik normaal gezien geen aandacht voor had. Welk eindoordeel gaf ik dit boek? 

Ik ga meteen eerlijk zijn, dit boek was voor mij een kanshebber om mijn winnaar te worden. Niedekker vertelt op een poëtische manier het verhaal van Lena aan de hand van (soms wel heel erg) korte hoofdstukken, verleden en huidige tijd worden afwisselt waardoor je Lena beter leert kennen. Ik ben gek van korte hoofdstukken, geeft je regelmatige rustmomentjes. 

Wat wel opvalt is hoe vlot Lena er in slaagt om haar situatie te verbeteren en alle veranderingen zonder probleem lijkt te aanvaarden. Lena lijkt geen slachtoffer, dat vind ik jammer, ik denk dat als Lena meer emotie toonde dat het verhaal nog echter zou lijken. 

Wie dit boek leest zal vanaf de eerste zin merken hoe mooi onze Nederlandse taal eigenlijk kan zijn. 

Ohja, wie zich afvraagt wat de prachtige cover eigenlijk voorstelt, het is labanotation. Het is een soort codetaal om bewegingen vast te leggen. Op deze manier kan je als het ware een balletopvoering op papier lezen. 

★★★
Uitgeverij Koppernik 
208 pagina's
€ 18,50
ISBN  978 94 92313 12 6



Reacties

Populaire posts