Rebecca Wait - Wat je ziet als je valt

Toen ik vorig jaar naar het Boekenfestijn in Gent ben gegaan had ik een zestal boeken gekocht, waaronder Wat je ziet als je valt van Rebecca Wait (hier vind je alle boeken die ik toen gekocht had). Na het lezen van de achterflap, sprak het verhaal mij meteen aan! 

Sinds de dood van zijn oudste broer Kit wordt er in het huis van Jamie, zijn zus en zijn ouders gezwegen. Jamies vader is alleen nog maar te vinden in de schuur waar hij zich onderdompelt in houtwerk, zijn moeder doet alsof er niets aan de hand is, en Jamie vertrekt daags na de begrafenis om nooit meer terug te keren. 

Waarom ging Jamie weg? Omdat hun vader in woede had gezegd dat hij het huis uit moest, toen Jamie vertelde dat Kit niet bang was toen hij stierf? Toen bleek dat Jamie erbij was geweest en zijn broer niet had tegengehouden? 
Vanuit zijn schuilplek honderden kilometers verderop schrijft Jamie brieven aan zijn vader, om alles uit te leggen. Maar zijn vader schrijft nooit terug, Jamie weet niet eens of hij ze wel leest. Tot zijn vader een laatste brief ontvangt, een noodkreet… 

Het is een roman over verlies, taboes en onbegrip, maar ook over broederliefde en een onverbrekelijke vader-zoonrelatie.
Waar begin ik bij dit boek? De zelfmoord van Kit en de gevolgen hiervan is waar het boek om draait, de gevolgen voor Jamie, voor Emma en voor zijn ouders. Het hele gezin is eigenlijk uiteengerukt door de gebeurtenis.

Ik heb genoten van dit boek, dit omdat Wait, naar mijn gevoel, eerlijk verwoordt waar een gezin doorheen moet na de zelfmoord van een gezinslid. Wat wordt er verteld naar de buitenwereld toe (tegen Emma in dit geval), hoe elk individu dit op zijn eigen manier probeert te verwerken. 

Wait toont de gevoelens, de gedachten en de gedragingen van de personages weer door wisselend van standpunt te veranderen doorheen het verhaal. Je krijgt hierdoor meer inzichten op de situatie. Naast de wisselende standpunten is er een heel hoofdstuk over de zelfmoord van Kit verteld door Jamie.
Dit deel vond ik het heftigste, niet de daad zelf maar de waarom iemand tot zoiets wordt gedreven. 

Ik zou zeggen lees het boek, en ervaar zelf wat ik heb moeten laten bezinken na het lezen van dit boek. Het is rauw, het is eerlijk, het is triestig en het is hoopgevend. 

★★★★
Uitgeverij Artemis & Co
256 pagina's
ISBN 9789047203346

Reacties

Populaire posts