Anne Griffin - Als alles is gezegd

Vijf drankjes, één nacht: Maurice Hannigan heft nog vijf keer het glas op zijn leven.

Als een boekbeschrijving zo begint, is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Maar werden mijn verwachtingen ingelost? 

Op een avond in juni bestelt de vierentachtigjarige Maurice Hannigan vijf drankjes aan de bar van een hotel. Met elk drankje heft hij het glas op iemand die belangrijk is geweest in zijn leven. Zijn jong gestorven broer, zijn ingewikkelde schoonzus, zijn dochtertje dat slechts vijftien minuten oud werd, zijn zoon in het verre Amerika en zijn geliefde vrouw. Door deze mensen, die hem inmiddels allemaal hebben verlaten, vertelt hij zijn levensverhaal, met alle spijt, ruzies, vreugde en liefde die erbij horen.

Als je vijf mensen zou moeten opnoemen die het belangrijkst zijn geweest in je leven, wie zou je dan kiezen? Als je op elk van hen een toost zou uitbrengen, wat zou je dan zeggen? En wat zou je over jezelf te weten komen als alles is gezegd en gedaan?

Als je mij al een beetje begint te kennen, dan weet je dat verhalen die verwerven zijn met flashbacks een plaatsje in mijn hart krijgen. Ook Maurice Hannigan heeft een plekje verworven. 

In het begin had ik wat moeite om in het verhaal te komen, omdat er soms van de hak op de tak wordt gesprongen, maar eenmaal ik dit doorhad, ging ik er doorheen als een sneltrein. Je leert Maurice en zijn verleden kennen. Ondanks dat hij op vijf personen een toost uitbrengt, is het wel een samenhangend verhaal. 

Door de schrijfstijl kan je je inleven in de gevoelens, beslissingen, gedachten van alle personages. Dit zorgt ervoor dat je echt in het verhaal zit. 

Als alles is gezegd. Maurice heeft ons alles verteld. 

Wanneer ik het boek na het uitlezen dicht deed, heb ik toch even gewacht met het starten van een nieuw boek. Zeg ik alles wat ik echt wil zeggen, op wie zou ik op 84 jarige leeftijd een toost uitbrengen, leef ik voluit, ...

Een aangrijpende roman. 

★★★
HarperCollins
April 2019
Aantal pagina's: 320
€ 19,99
ISBN:9789402702620
*Recensie-exemplaar


Reacties

Populaire posts