Dan Brown - Oorsprong

In september had ik jullie via deze post al laten weten dat het nieuwste boek van Dan Brown Oorsprong op mijn to be read-lijstje stond. Het boek kwam op 3 oktober 2017 eindelijk uit, via een win-actie mocht ik een Origin t-shirt ontvangen maar het boek jammer genoeg nog niet. In februari 2018 heb ik het boek uitgelezen, maar waar gaat het vijfde boek met Robert Langdon in de hoofdrol over? 

Robert Langdon bezoekt op vraag van vriend, miljardair en futurist Edmond Kirsch het Guggenheim-museum in Bilbao voor diens belangrijke onthulling van een ontdekking die de wetenschap voor altijd zal veranderen. Namelijk een antwoord op de vragen: Waar komen wij vandaan? En: waar gaan wij naar toe?
Maar de nauwkeurig georkestreerde avond barst plotseling uit in chaos, waardoor Kirsch’ waardevolle ontdekking voorgoed dreigt te verdwijnen.  

Samen met museumdirecteur Ambra vidal vlucht Langdon naar Barcelona, gehaast op zoek naar een cryptisch wachtwoord dat Kirsch’ geheim kan ontsluiten. Langdon en Vidal zoeken hun weg door de donkere gangen van verborgen geschiedenissen en extreme religies, terwijl ze een gekwelde vijand moeten ontwijken die zijn alwetende macht rechtstreeks aan het Spaanse koninklijk huis lijkt te onttrekken – en die voor niets zal wijken om Edmond Kirsch tot zwijgen te brengen.

Dit achtste boek van Dan Brown en vijfde boek met Robert Langdon in de hoofdrol vond ik, in tegenstelling  met zijn vorige boeken, een beetje tegenvallen. Het boek is met zoveel toeters en bellen verschenen dat ik ervan uit ging dat ik het boek sowieso goed ging vinden. Helaas. 

Het boek is dik, maar had gerust wat dunner mogen zijn. Er worden heel veel zaken beschreven en uitgelegd: (moeilijke) woorden worden verklaard, Spaanse zinnen worden vertaald, wetenschappelijke theorieĆ«n worden uitgebreid besproken en laten we natuurlijk niet de nodige informatie over de toeristische plaatsen in Spanje niet vergeten. Mijn drijfveer om het boek uit te lezen was de ontdekking van Kirsch, maar daar bleef ik op mijn honger zitten, het geschokte gevoel bleef uit. 

Al bij al heeft Brown mij wel genoeg weten te boeien om het boek volledig uit te lezen, dit door de vlotte leesbaarheid. 

★★★
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Oktober 2017
500 pagina's
€ 24,99
ISBN 9789024576791

Reacties

Populaire posts