Malin Persson Giolito - in dromen lieg je niet

In augustus 2018 verscheen de thriller In dromen lieg je niet van de Zweedse Malin Persson Giolito. Na het lezen van de achterflap wist ik, dit boek moet ik lezen. Er bestaan al verschillende boeken dat een schietpartij in een school beschrijft (denk aan Negentien minuten van Jodi Picoult en 54 minuten van Marieke Nijkamp), en op een of andere manier trekken die boeken mijn aandacht. 

In dromen lieg je niet maken we kennis met Maja Norberg. Maar is Maja een doodgewoon meisje van achttien – populair, goed op school – dat onverhoopt verzeild is geraakt in een vreselijke tragedie? Of is ze terecht de meest gehate tiener van het land? 

Wie ze ook in het echt is, iedereen kent inmiddels haar naam. Negen lange maanden heeft ze in de gevangenis een rechtszaak afgewacht. Ze wordt beschuldigd van de massamoord waarbij ook haar vriendje en beste vriendin omkwamen. En nu is het eindelijk tijd om de rechtszaal te betreden …


In het begin moest ik wennen aan het verhaal, ik vond dat het niet vooruit ging, trage vooruitgang. 

Maar dan na enkele hoofdstukken, ik weet niet wat er juist gebeurde, zat ik echt in het verhaal en wou ik niet meer stoppen met lezen. Ik moest en zou weten wat Maja weet en wat haar aandeel was in de schietpartij. 

Door de combinatie van heden en flashbacks naar het verleden leer je Maja en enkele andere belangrijke personages kennen. Op een bepaald moment denk je Maja te kennen, ik begon zelfs te duimen dat Maja onschuldig is en geen aandeel heeft in de massamoord. Maar daarvoor moest ik doorgaan tot het einde. 

Ondanks dat ik niets weet over juridische processen in Zweden, stoorde dit niet. Je beleeft echt het proces en je stelt je nergens vragen over omdat het zeer vlot, gedetailleerd en duidelijk beschreven is. 

Ontzettend goed boek dat ik zeker nog eens ga herlezen! 

★★★★
Uitgeverij Geus
Augustus 2018
Aantal pagina's: 432
€ 21,99
ISBN:9789044540574
*Recensie-exemplaar

Reacties

Populaire posts